24-hodinový dispečing

Mať či nemať autofólie na oknách?

12. máj 2016|Ing. Peter Sirotňák
autofolie

Autofólie majú mnohé výhody. V prvom rade fólie poskytujú určité súkromie. Pre niektorých je zase podstatné ochrániť sa pred slnkom, iní myslia na bezpečnosť, fólia nám poskytne oveľa viac kladov ako záporov a preto sa teší takej veľkej obľube. Taktiež treba spomenúť ďalšiu hádam tak podstatnú úlohu ako v prvom rade a to ochrana pred slnkom a teplom. Fólie montované u nás zaručujú dokonalú ochranu pred slnkom a teplom. Fólie ktoré aplikujeme sú zo strednej triedy Skyfol - HP, táto trieda fólií dokonale chráni interiér ako aj pasažierov od tepla a slnečných lúčov. Nasadnutie do odparkovaného auta je oveľa príjemnejšie keď na aute sú fólie. Taktiež klimatizácia nemusí byť spustená na maximum, a tým sa dá ušetriť aj pri spotrebe paliva napríklad pri dlhších trasách.

Určitý pocit bezpečia – poznáte to, v aute bez fólií si položíte tašku alebo kabát na zadnú sedačku, vrátite sa a okno máte rozbité. V tej taške , prípadne kabáte ste nemali nič cenného no škoda ktorú vám spôsobil nezmámi „dobrák“ vás vyvedie poriadne z miery. Rozbité sklo, poškodený tapacír dverí prípadne sedačky. Ak ste poistení v lepšom prípade zaplatíte spoluúčasť a opravu máte preplatenú. Ale čo ak nie ste poistení? Potom to nie je príjemná vec a kvôli obyčajnej taške vám vznikla škoda vo výške par desiatok či stovkách eur. Aplikovaním autofólií dokážete vytvoriť tmavé skoro nepriehľadné sklo ktoré ochráni Váš majetok pred „zvedavými očami okoloidúcich“. A už sa nemusíte báť že ste nechali nejakú drobnosť v aute ktorá by mohla spôsobiť zničenie či poškodenie vášho vozidla.

Ak spomíname tú bezpečnosť pred „zvedavcami“ musíme spomenúť aj bezpečnosť pri havárií vozidla. Zo skúseností od našich zákazníkov vieme, že fólia zachránila osoby ktoré sedeli na zadných sedadlách od porezania. Fólia ktorá je nalepená na skle podrží sklo, vo väčších celkoch a zníži sa možnosť poranenia porezaním osôb na zadných sedadlách. Pri zrážke sa sklo nerozsype na drobné veľmi ostré kúsky ale zostane v menších celkoch v lepšom prípade zostane sklo pokope celé v ráme a ochráni deti či cestujúcich ktorí sedia vzadu. Behom okamihu dokáže zachrániť pred veľkým nebezpečenstvom.

 

Aké sú nevýhody?

V prvom rade, fólia musí byť kvalitná. Ak nie je kvalitná, nemá kvalitné lepidlo môže sa začať odlepovať prípadne časom sa budú vytvárať praskliny. Nekvalitné fólie veľmi rýchlo menia farbu, nevidíte v noci pri cúvaní a pod. Behom pol roka zmenia farbu z čiernych na fialové a za rok sú priesvitne. Naše autofólie sú kvalitné 3M fólie, na ktoré máte záruku a nestratia kvalitu ani pri používaní.

 

Pozor na zákony 

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(4) Umiestnenie fólií, dodatočné tónovanie skiel a vykonávanie úprav zasklených plôch, ktoré majú za následok zníženie priepustnosti svetla, nie je povolené na čelnom skle a na predných bočných sklách vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca okrem zatemňovacieho pásu podľa odseku 3 písm. a) a okrem použitia bezpečnostných fólií podľa odseku 3 písm. e).

Na zadných bočných oknách a na zadnom skle fólie smú byť. Na čelnom len zatemňovací pás. Ten môže podľa vyhlášky siahať maximálne 100 mm od vrchného okraja čelného skla po celej jeho šírke.

V prípade, že sa pás stmavuje plynulo, mala by sa jeho svetelná priepustnosť meniť odspodu nahor zo 75% na najmenej 40% svetla v jeho vrchnej časti. Ak pás nemá plynulý prechod zmeny svetelnej priepustnosti, musí byť jeho svetelná priepustnosť najmenej 50-percentná. Okrem toho, pás nesmie pohlcovať farby návestných svetiel a svetelných signálov. U nás Vám pomôžeme vybrať tie správne fólie.

Použitie autofólií je predovšetkým v lete veľmi aktuálne. Z vlastnej skúsenosti vám ich montáž, samozrejme, v súlade s legislatívou, môžeme odporučiť. Okrem obmedzenia prehrievania interiéru majú svoj zmysel aj pri ochrane súkromia v zadnej časti vozidla. Potešia aj v prípade, že by bolo potrebné si v aute pospať.

Nevýhoda fólií sa prejavuje najmä v cúvaní za tmy. Podľa použitého typu sa zrejme budete musieť zmieriť s obmedzenou viditeľnosťou dozadu a cúvať "cez zrkadlá". Prípadne vám pomôžu parkovacie senzory.

Páliace slnko je pri šoférovaní veľmi nepríjemný spoločník, pri voľbe spôsobu, akým ho v aute chceme eliminovať, je však treba mať stále na pamäti hlavne svoju bezpečnosť.

 

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

 

(1) Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča.

 

(2) Na zasklené plochy vozidla možno pripevňovať fólie, ktoré sú schválené a označené schvaľovacou značkou.

 

(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel, napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:

a) zatemňovací pás určený pre čelné sklo vozidla musí byť umiestnený mimo vzťažnej plochy čelného skla tak, aby sa zabezpečila ochrana proti oslneniu s plynulým prechodom zo 75 % na najmenej 40 % priepustnosti svetla vrátane skla alebo bez plynulého prechodu najmenej 50 % priepustnosti svetla vrátane skla; zatemňovací pás môže zasahovať najviac 100 mm od vrchného okraja čelného skla po celej jeho šírke a nesmie pohlcovať farbu návestných svetiel a svetelných signálov,

b) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M1 a N1 možno použiť na zadné bočné sklá a na zadné sklo s podmienkou, že vozidlo je vybavené pravým vonkajším spätným zrkadlom,

c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo; musia umožniť najmenej 50 % priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,

d) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na iných vozidlách, ako sú uvedené v písmenách b) a c), možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo,

e) bezpečnostné fólie na ochranu proti prerazeniu skla možno použiť na zasklených plochách vozidiel kategórie M1 a N okrem čelného skla.

 

(4) Umiestnenie fólií, dodatočné tónovanie skiel a vykonávanie úprav zasklených plôch, ktoré majú za následok zníženie priepustnosti svetla, nie je povolené na čelnom skle a na predných bočných sklách vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca okrem zatemňovacieho pásu podľa odseku 3 písm. a) a okrem použitia bezpečnostných fólií podľa odseku 3 písm. e).

 

(5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel, ktoré majú za následok zníženie svetelnej priepustnosti, možno vykonávať iba pri dodržaní podmienok podľa predpisu EHK č. 43.5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel možno vykonávať len mimo vzťažnej plochy "A" čelného skla. Technológiou úpravy a opravy zasklených plôch vozidiel musí sa zabezpečiť, aby sklo v opravovanom mieste nemenilo farbu predmetov, návestných svetiel a svetelných signálov.

 

(6) Motorové vozidlo musí byť vybavené vonkajšími spätnými zrkadlami na sledovanie cesty za vozidlom a vedľa seba na každej strane vozidla. Ak prípojné vozidlo svojimi rozmermi po pripojení k ťažnému vozidlu neumožňuje vodičovi riadny výhľad z miesta vodiča vonkajšími spätnými zrkadlami, musí byť ťažné vozidlo vybavené doplnkovými spätnými zrkadlami s väčším vysunutím alebo iným zariadením, ktoré zabezpečí riadny výhľad.

 

Ak sa neviete rozhodnúť alebo máte otázky neváhajte nás kontaktovať.