24-hodinový dispečing

Ako správne používať hmlové svetlá

12. január 2016|Ing. Peter Sirotňák

Po cestách jazdia vodiči, ktorí majú zapnuté hmlovky, aj keď im nijako nepomáhajú. Vtedy ale dokážu oslniť iných vodičov.

Väčšina vodičov nevie správne používať hmlovky. Majú ich zapnuté často zbytočne. Napríklad v kolónach, pritom v tesnom závese idú iné vozidlá, ktorých vodiči sú intenzívne oslepovaní.

Hmlovky sa smú používať len za hmly, sneženia alebo dažďa. Nikto vodičovi neprikazuje, aby ich použil. Zvyčajne sa im ale nikto nebráni, keďže ich pomoc je nespochybniteľná.

Predné hmlovky pomáhajú vodičovi zlepšiť viditeľnosť pred vozidlom. Zároveň počas hmly, silného dažďa alebo sneženia sa iní oprotiidúci vodiči včas dozvedia o blížiacom sa vozidle. Hlavnou úlohou zadných hmlových svetiel je dať o vozidle vedieť autám približujúcim sa zozadu. Chránia pred nechcenou haváriou.

Nie vždy je však zapnutie hmloviek žiaduce. Ich svietivosť je tak výrazná, že namiesto zvyšovania bezpečnosti môžu ich zapnutie bezpečnosť ohroziť.

Na cestách sa pohybujú aj vodiči, ktorí si to neuvedomujú a zapínajú hmlovky v osvetlených obciach už pre riedkej hmle. Niektorí sa pozabudnú a nechajú ich zapnuté v kolónach. Treba si ale uvedomiť, že oslňovanie hmlovkami môže byť rovnako nepríjemné, ako oslnenie diaľkovými svetlami.


Zapínajte, ak nikoho neoslníte

Odborníci odporúčajú hmlovky zapínať len vtedy, ak v dostatočnej vzdialenosti pred vami alebo za vami sa nenachádza žiadne vozidlo. Dostatočnú vzdialenosť sa dá len odhadnúť a záleží najmä od toho, ako výrazne je znížená viditeľnosť.

Ak sa vaše vozidlo nachádza uprostred kolóny, je takmer isté, že zapnuté predné hmlovky oslnia vodiča vozidla idúceho pred vašim autom. Vám pritom hmlovky nijako nepomôžu, no inému môžu ublížiť.

Aj zadné hmlovky môžu oslniť vodiča vozidla za vami. Jazdenie za autom so zapnutými zadnými hmlovkami je spočiatku nepríjemné. Vyvoláva to však stres, ktorý môže viesť v konečnom dôsledku k havárii.

Okrem uvažovania o tom, kedy zapnúť a vypnúť hmlovky, treba mať na pamäti aj vypínanie diaľkových svetiel v správny čas.

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Nebezpečné môžu byť aj nesprávne nastavené stretávacie svetlá. Ak svietia príliš vysoko, môžu oslniť podobne, ako diaľkové svetlá. Väčšina nových vozidiel umožňuje nastaviť sklon stretávacích svetiel priamo z miesta vodiča.

Treba si však naštudovať, pri akom zaťažení a obsadení vozidla má byť nastavený aký sklon. Pravidlom je, že čím viac je vozidlo vzadu zaťažené, tým väčší sklon stretávacích svetiel smerom k vozovke treba nastaviť.
V zákone sa v tejto súvislosti ešte uvádza: "Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere."