24-hodinový dispečing

Prepravovaný tovar kamiónovou prepravou v bezpečí

22. júl 2019|Ing. Peter Sirotňák

Keď si pozrieme štatistiky páchania trestných činov, vykrádanie tovaru z kamiónov má jedno špecifikum. Je to neustále narastajúca krivka, ktorá nemá svoju sezónnosť. Kamióny sa vykrádajú jednoducho po celý rok a tieto krádeže neutíchajú.

zabezpecenie kamionov

Ako ich vykrádajú?

Spôsobov je veľmi veľa. Najčastejšie však k vykradnutiu dochádza na parkovisku pri povinnej prestávke kamionistu, keď má čas na oddych a spánok. K zadnej náprave príde zlodej, ktorý ostrým predmetom (najčastejšie nožom) rozpára plachtu kamióna a dostane sa tak k uloženému tovaru, ktorý začne prekladať. Niekedy ide o krádež celých paliet, niekedy „len“ o pár kusov. Prepravuje sa však všetko a preto už pri pár kusoch drahej elektroniky, oblečenia a podobne vzniká veľká škoda – tým pádom je motivácia na lúpenie veľmi veľká. 

Na parkoviskách vznikajú dokonca aj ozbrojené prepadnutia a iné krádeže, ktoré neohrozujú iba samotný tovar, ale aj zdravie a život kamionistu. Toto všetko sa odohráva na našom území, ale aj na území celej Európy. Zlodeji sú aj v Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii či Španielsku. Je prakticky jedno, o akú krajinu ide.
Na cestách kamionistov vznikajú aj neobvyklejšie krádeže, ako napríklad vykrádanie počas jazdy, odstavovanie falošnou políciou či dokonca nabúranie do kamiónu a následné odstavenie. Tieto krádeže sú, čo sa týka bezpečia, najnebezpečnejšie. Zlodeji majú často zbrane a priamo ohrozujú posádku.

Ako sa voči tomu brániť?

1. Bezpečné parkoviská

Správne stojisko pre kamióny by malo plniť viaceré náležitosti. Ideálne podmienky sú, ak je areál oplotený a disponuje strážnikom. Takýchto parkovísk je však málo. Dobré preto je, ak je parkovisko aspoň osvetlené. Samozrejme nie je zárukou, že vďaka osvetleniu prepravovaný tovar neodcudzia, ale riziko je tam oveľa menšie. Krádeže sa však dejú aj na čerpacích staniciach popri diaľniciach. 

 

2. GPS monitorovanie kamiónu
Monitorovacie zariadenie do kamiónu spĺňa mierne iné náležitosti, ako pri bežnom vozidle. Okrem toho, že kamión je možné sledovať v reálnom čase nepretržite, GPS má v sebe rôzne senzory, ktoré prichádzajú na dispečing. Ide najmä o hlásenia o náhlom zastavení, zastavení mimo parkoviskovej zóny, otvorení dverí, pretrhnutí plachty alebo lanka, otvorení kabíny a podobne. Ak toto monitorovacie zariadenie vyšle na dispečing poplach, ten následne preverí stav a prípadne privolá záchranné zložky.

 

3. Panik tlačidlo pre vodiča

Tlačidlo, ktoré je jedným zo senzorov monitorovacieho systému. Vodič ho môže kedykoľvek stlačiť v prípade núdze – či už ide o bezpečnosť, nehodu a podobne. Po jeho zatlačení príde okamžite k poplachu na dispečingu. Okrem toho sa tlačidlo telefonicky spojí s dispečerom, kde mu kamionista môže vysvetliť problém, a tak je možné okamžite zakročiť, aby nedošlo k ohrozeniu zdravia a majetku.

4. Spot umiestnený v tovare
Špeciálne malé zariadenie umiestnené v tovare, palete alebo priamo v produkte, ktoré nepotrebuje vlastné napájanie. Veľkou výhodou zariadenia je, že ak aj príde k narušeniu a odcudzeniu tovaru, pomocou zariadenia sa dá lokalizovať poloha tovaru a následne ho dohľadať.

 

V prípade, že vlastníte kamiónovú prepravu a radi by ste sa poradili ohľadom bezpečnosti, neváhajte nám napísať.