24-hodinový dispečing

Najrýchlejšie Porsche zo všetkých

29. máj 2016|Ing. Peter Sirotňák

Superšport 918 Spyder je vlajkovou loďou značky Porsche a tak by si zaslúžil byť na okruhu najrýchlejší. Pred niekoľkými dňami sa však musel skloniť pred upraveným modelom Turbo.

Porsche spyder turbo

Okruh Sachsenring síce nemá také znelé meno ako slávnejšie trate, i tak je však na ňom počas roka rušná premávka. Jednou z tradičných akcií, ktoré sa tam konajú, je pravidelný Deň rekordov. Minulý rok sa do histórie zapísal hlavne časom 1:30,34 minúty, predstavujúcim nové najrýchlejšie kolo pre automobily značky Porsche. Dosiahol ho bývalý majster sveta v rallye Walter Röhrl so superšportom 918 Spyder.

Rekordných jázd sa vtedy zúčastnili aj upravené modely 911 Turbo od renomovaných firiem ako je Techart, alebo Edo Competition, žiadne z nich však na výkon vlajkovej lode značky nedosiahlo. Najviac tým asi trpel majiteľ druhej spomínanej spoločnosti, Edo Karabegovic. Isto ho ale potešila maximálna rýchlosť 341,21 km/h, ktorú dosiahlo jeho kupé Blackburn, čím získal aspoň jedno prvenstvo.

Práve čiastkové víťazstvo sa našťastie stalo pre Eda dostatočnou motiváciou, aby sa na Sachsenring opäť vrátil a zaútočil aj na značkový rekord trate. Ešte predtým si však sadol za jeden stôl s technikmi aj pretekármi,. Aby sa dohodli na stratégii, ktorá má najväčšie šance na úspech.

Od počiatku bolo jasné, že vyšší výkon sám osebe nič nevyrieši a zamerať sa treba skôr na jeho prenos na cestu. Príliš veľa kilowattov by bolo skôr kontraproduktívnych. Na sériovom podvozku s riadením všetkých kolies len ťažko niečo výrazne zmeniť a ani na hmotnosti sa už nedá príliš ušetriť. Cestou k úspechu tak bolo len jemné ladenie detailov, prinášajúce drobné zlepšenia v každej zákrute.

 

 

Projekt nazvaný Sachsenring-Rekord sa rozbehol minulý rok počas neskorej jesene. Prvým krokom bola inštalácia výkonového kitu Stufe II, najsilnejšieho, aký má Edo v ponuke. Pozostáva z väčších turbodúchadiel, prepracovaného prívodu vzduchu, väčších medzichladičov, športového výfuku, upravenej riadiacej jednotky aj nového softwareu prevodovky. Výkon šesťvalca vďaka tomu stúpol z pôvodných 412 kW (560 k) na súčasných 492 kW (669 k).

Zrýchlenie, ktoré vyráža dych

Vyšší výkon motora by mohol pomôcť dosiahnuť na dvoch rýchlych rovinkách okruhu o pár km/h vyššiu maximálnu rýchlosť a zlepšilo sa aj zrýchlenie. Z 0 na 100 km/h teraz trvá len 2,7 sekundy, 200 km/h dosiahne za 9,2 s. Na trati však treba mať predovšetkým dobré jazdné vlastnosti v zákrutách. O výslednom čase sa bude rozhodovať predovšetkým v oblúkoch ako Omega, Coca Cola a Queckenberg.

Edo preto najskôr objednal nastaviteľný podvozok KW Clubsport Variante 3. Jeho konštrukcia umožňuje nastaviť polohu horného uloženia vzpier a tiež osve útlm aj spätný útlm tlmičov. Vďaka miernej zime vyšlo takto upravené auto na trať už pred Vianocami. Za volant si sadol profesionálny jazdec Marc Basseng a začala sa ďalšia náročná fáza, ladenie.

Priebežné časy na kolo vyzerajú nádejne, pilot je však presvedčený, že s novými pneumatikami by sa to mohlo ešte zlepšiť. Edo necháva priniesť dve sady semislickov, pretekárskych pneumatík, homologovaných do bežnej premávky. Prvé sú Pirelli Trofeo R, druhý set je Michelin Sport Cup 2. A aby neostalo nič na náhodu, mení sériové sedadlá za ľahké škrupiny z typu 918 Spyder. Ďalších 30 kg dole.

Rozhoduje každý detail

Začiatkom februára zima ešte stále neprišla, no Sachsenring má suchý povrch a teplota dosahuje 7 stupňov. Vyzerá to, že nadišiel správny deň na pokus. Do prvej jazdy štartuje Porsche na gumách Pirelli, v zákrute Omega sa však nespráva podľa očakávaní, predná náprava sa zahryzla do oblúku pomerne agresívne a tak je kupé dosť pretáčavé.

Zadná časť je nekľudná aj počas druhého rýchleho kola, zvlášť v rýchlych zákrutách, čo má samozrejme negatívny vplyv na rýchlosť. Zdá sa, že tento deň je na Pirelli Trofeo predsa len príliš chladno. Nasleduje preto zastávka v boxoch a prezúvanie ne Michelin. Tie si so studeným asfaltom rozumejú podstatne lepšie, vďaka čomu ostáva zadná náprava počas celého kola stabilná.

Konečne to vyzerá nádejne a Edo Competition 911 Turbo S Blackburn vyráža na dráhu na ďalšiu ostrú jazdu. Meranie časov v jednotlivých sektoroch prezrádza, že to bude tesné, ešte dve zákruty pred cieľom to je s dosiaľ aktuálnym najrýchlejším časom stále vyrovnané. Kupé sa v miernom pretáčavom šmyku kĺže posledným oblúkom rýchlosťou asi 180 km/h a pretína cieľovú čiaru. Záznam z jazdy ukazuje čas na kolo 1:30,15 minúty a to je nový rekord Porsche okruhu Sachsenring.