24-hodinový dispečing

Legenda menom 911 je späť

3. marec 2016|Ing. Peter Sirotňák

Modelový rad ikonického Porsche 911 sa v ostatných rokoch nafúkol na obrovské množstvo vyhotovení. Za najlepšie z nich bola zväčša považovaná rýdza verzia GT3, táto pozícia sa však v súčasnej generácii otriasla vinou absencie ručne radenej prevodovky. Na scénu preto prichádza 911 R. Ide o zušľachtenú verziu, ktorej hlavným cieľom je číra radosť z jazdy.

O príprave tohto variantu sa hovorilo už dlhšie, na internete sa dokonca vďaka úniku objavila jeho oficiálna dizajnová skica. Počas ženevského autosalóna Zuffenhausen publikované informácie viac-menej potvrdil. Porsche 911 R je postavené na základe gé-té-trojky, od ktorej sa navonok odlišuje najmä chýbajúcim prítlačným krídlom. Na jeho miesto nastúpila špecifická kapota.

V ostatných oblastiach si kupé ponechalo pôvodný bodykit, má rovnaký predný nárazník s integrovaným spojlerom či centrálne umiestnenú dvojicu výfukových koncoviek. Identické sú aj disky kolies. Špecifikom predstavenej verzie sú farebné pásy na karosérii a retro grafika na boku. Interiér sa vracia do minulosti vďaka čalúneniu karbónových sedadiel. Tými pripomína model GT3 RS.

Odkaz na najostrejšiu atmosférickú deväťstojedenástku nie je náhodný, novinka totiž využíva rovnakú techniku. Má teda štvorlitrový plochý šesťvalec s výkonom 368 kW (500 k) a krútiacim momentom 460 Nm. Namiesto pôvodnej dvojspojky však boxer pracuje s poctivým manuálom. To všetko pri hmotnosti zníženej o ďalšieho pol metráka na krásny výsledok 1 370 kilogramov, vďaka čomu je 911 R najľahším vyhotovením aktuálnej generácie športovej ikony.

Kombinácia obmedzenej porcie kíl a piatich stoviek koní znamená, že toto Porsche akceleruje na stovku už v priebehu 3,8 sekundy a dosiahne najvyššie tempo 323 km/h. Nový variant je teda poriadne rýchly. Silný šesťvalec dopĺňa príslušná technika, napríklad mechanický samosvorný diferenciál či gigantické brzdy s karbónovo-keramickými kotúčmi. Riadenie zadných kolies je zachované.

Silná atmosféra, manuál a zadné kolesá. Tak by sa dal v skratke zhrnúť nový držiteľ titulu najčistejšieho zástupcu deväťstojedenástky, ktorý však nebude pre všetkých. Jeho výrobu chce Porsche limitovať. V pláne je séria 991 exemplárov, za ktoré zaplatia budúci majitelia slušnú kôpku peňazí. Na domácom nemeckom trhu je cena stanovená na 189 544 eur.