24-hodinový dispečing

Viete si predstaviť cesty bez čiar?

11. február 2016|Ing. Peter Sirotňák

Angličania prichádzajú s revolučnou novinkou, ktorá stavia jednu z najtradičnejších teórií úplne na hlavu. Plánujú cesty bez vodorovného značenia!

Orientácia vodiča na ceste je pre bezpečnosť jazdy mimoriadne dôležitá. Významne mu v nej pomáha zvislé a najmä vodorovné dopravné značenie, najčastejšie nanášané priamo na vozovku. Aj preto sa napríklad na kritických, či monotónnych úsekoch robia vodiace čiary, na ktorých koleso vibruje, upozorňujúc tak, že sa auto blíži ku krajnici. Z Británie však najnovšie prichádza úplne iný trend, ktorý naopak radí čiary z ciest odstraňovať. Argumentom je, paradoxne, vyššia bezpečnosť.

Terčom iniciatívy je stredová čiara, ktorá oddeľuje jazdné pruhy na cestách s protismernou premávkou. Zástancovia jej odstránenia sa opierajú o výsledky nedávnej štúdie z miest Croydon a Haringey, nachádzajúcich sa v oblasti Veľkého Londýna. Podľa nich absencia tohto označenia spôsobila zníženie priemernej rýchlosti o 13 percent. Na niektorých miestach motoristi v sledovanom období spomalili až o vyše 8 mph (10,9 km/h).

Autori štúdie ďalej tvrdia, že menej značiek na ceste zlepšuje bezpečnosť vďaka tomu, že vodiči sú vtedy opatrnejší a lepšie si uvedomujú svoje okolie. Znížene rýchlosti jazdy o 1 mph (1,6 km/h) vraj pritom možno spojiť s až päťpercentným poklesom počtu dopravných nehôd.

Rovnaké výskumy a údajne aj s podobnými výsledkami sa okrem toho odohrali aj na iných miestach Británie, napríklad v grófstvach Norfolk, Wiltshire, alebo Derby, kde už takisto stredová deliaca čiara na niektorých cestách chýba. Tracy Jessop, zástupkyňa riaditeľa výboru pre diaľnice a dopravu v Norfolku dokonca tvrdí, že u nich odstraňujú biele čiary na vhodných miestach a tam, kde to miestna komunita podporuje už aspoň 15 rokov.

Nie všetci sú proti čiaram

S myšlienkami podporujúcimi odstránenie značenia však nesúhlasia ani zďaleka všetci. Jeden z riaditeľov dopravnej polície dokonca bez okolkov vyhlásil, že plechovica farby na ceste môže zachrániť ľudské životy. Zvlášť pritom upozorňuje na zreteľné značenie okrajov a stredu cesty, ktoré možno bez problémov vidieť na mokrej nočnej vozovke.

Alan Bristow, riaditeľ dopravného výboru v TfL (Transport for London – orgán samosprávy zodpovedný za dopravu v oblasti Veľkého Londýna) je opatrnejší. Podľa neho sú výsledky štúdie pozitívne, pričom skúšobné úseky neustále dôsledne sledujú, aby boli známe aj dlhodobé vplyvy. Nimi sa budú riadiť v budúcnosti. Zároveň však pripomína, že pre rozsiahlejšie odstraňovanie cestného značenia nemajú žiadne plány.

Bezpečnosť na cestách je samozrejme nadmieru dôležitá, vždy ju však treba riešiť komplexne, aj s ohľadom na ďalšie atribúty, najmä rýchlosť a plynulosť dopravy. Akékoľvek riešenie, ktoré je na ich úkor predsa pri súčasnom počte áut v premávke nemá šancu uspieť. Navyše, ak vodič v nejakom mieste stratí cenné minúty, vždy je riziko, že ich niekde počas nasledujúcich kilometrov bude chcieť získať späť.

Verme teda, že sa Angličania nebudú snažiť dotiahnuť svoje aktivity v zhoršovaní podmienok na cestách ešte ďalej. S pritiahnutím za vlasy by totiž ďalším krokom mohlo byť odstránenie samotnej asfaltovej vozovky a návrat k povrchu z ujazdenej hliny a kameňov. Na takom predsa klesá rýchlosť jazdy ešte výraznejšie.

Britská iniciatíva vyzerá byť unikátna a na pohľad sa môže zdať, že jej patrí vo svete prvenstvo. Nemôžme sa však ubrániť dojmu, že rovnakým spôsobom, teda zhoršeným značením, sa o zníženie rýchlosti jazdy snažia už dlhšiu dobu aj mnohé slovenské samosprávy. Akurát len chronickí porušovatelia predpisov a limitov ešte nepochopili, že v tých miestach majú spomaliť.

zdroj: autoBILD